دوره، سه ساله راهنمایی دختران
سهم آذربایجان درکتابهای درسی
زهره وفایی- تبریز
آموزش کودکان امروزه درراس تمامی برنامه های اجتماعی – اقتصادی – فرهنگی و حتی سیاسی و نظامی کشورها و دولت های جهان قرار دارد. کودکان بعنوان سرمایه های واقعی یک کشور و بعنوان وارثان اصلی آن سزاوار این همه ارزش دهی میباشند . متاسفانه در برخی از کشورها و زیرسایه برخی از سیاست های نه چندان انسانی وعادلانه، کودکان بواسطه همین طریقه آموزش مورد بمباران های اطلاعاتی غلط و درنتیجه آسیمیله شدن قرار میگیرند. دورنگاهداشتن کودکان ازآموزش زبان مادری خود که تنها درچند کشوربه تعداد انگشتهای یک دست حتی، صورت می پذیرد، شاید ناعادلانه ترین اعمال بی عدالتی در خصوص کودکان آن محدوده باشد . اهمیتی که آموزش به زبان مادری دارای آن است به حدی محرز و غیر قابل انکار میباشد که حتی مباحثه و مذاکره در خصوص آن نیز امروزه به صفر تقلیل یافته است چرا که این امر، امری کاملا طبیعی و حقی کاملا مسلم و روشی کاملا مقرر به حساب می آید و در میان موضوعات مراکز بین المللـــــــی به ردیف موضوعات(غیر قابل مباحثه) قرار گرفته است. متاسفانه کودکان ترک ایران در ردیف اولین کودکان جهان قرار دارند که مجبورند به زبانی غیر از زبان مادری خود آموزش را شروع نمایند .
لطمه ای که کودکان معصوم و بی خبر این مرز و بوم از این رهگذر تحمل نموده اند و دیده اند بر هیچکس پوشیده نیست . برای تصور میزان غیر معقول بودن این شروع کافی است چهل کودک شش ساله فارسی زبان را در نظر بگیریم که در یک کلاس اول جمع شده و مجبورند با زبان آموزشی و آموزش، کلا به زبان فرانسه شروع نمایند . سردر گمی – آوارگی – درهم ریختگی شخصیت – از دست دادن اعتماد به نفس – خود خوری – خود فرو رفتگی – بیزاری از تحصیل – گریز از خانواده – از دست دادن الفت اجتماعی و ... دهها و شاید صدها عارضه جبران ناپذیر دیگر اولین آرمان این آموزش غیر اصولی و غیر انسانی به کودکان است و بس. درکنار این دو زبانگی که خود معضل ترین معضل های آموزشی است، معضلی دیگر نیز متاسفانه گریبانگیر کودکان ترک ایران است که خواه و ناخواه درمدارس مجبور به تحصیل و طی درجات آموزشی هستند و این معضل بیگانگی مطلق با فرهنگ خودی است که به شدت در کتابهای درسی اعمال و تعقیب میشود. سهمی که ترکان در تاریخ – جغرافیا – علوم اجتماعی – علوم مدنی – ادبیات – سیاست – اقتصاد...منطقه و کشور دارد به حدی زیاد و خارج از تصور است که میتواند در صورت سهم بندی عادلانه حداقل نیمی از کتابهای درسی را به خود اختصاص دهد. اما نفوذ افراد افراطی از هر جناح در تدوین کتابهای درسی که عمدتاً تابع سیاست دولت کهنه کار انگلستان در قبال ترک های مسلمان هستند، آزربایجان را چنان از صحنه کتابهای درسی محو نموده است که قریب به بیش از پانزده میلیون کودک و نوجوان و جوان دانش آموز آزربایجانی هیچ نام و نشانی از خود را در انبوه کتابهای درسی نمی یابد. این نادیده انگاری اگرچه معضلی بزرگ به حساب می آید، معضل بسیار بزرگ تر از آن جعل برخی از حقایق مسلم مربوط به ترکهاست که انسان را بی اختیار وا دار به فرستادن رحمت به آن کفن دزد قبلی مینماید. کوچک شمردن ترکها، توهین های مستقیم و تحقیرهای علنی اگرچه امروز درحد یک رنجش و یک گلایه مطرح میشود اما برای فردایی که این کودکان حقایق را درمیابند ، تدوین کنندگان کتابهای درسی چه جوابی خواهند داشت ؟ تمامی این حقایق بصورت مستند با بررسی کتابهای درسی سال تحصیلی 86-85 در چهاربخش تقدیم حضورعلاقمندان به موضوع میگردد، به امید اینکه هرچه زودتر این معضلات از جامعه آموزشی کودکان آزربایجانی رختبر بندد.
سال اول راهنمایی
تعداد عناوین کتابهای درسی : 12عنوان
1- درس فارسی – 188 صفحه
یک مورد شعر کوتاه از پروین اعتصامی – یک مورد درسی با عنوان سرزمین افتخار و حماسه که ظاهرا در باره آزربایجان است و در بخشی از آن آمده است : اهالی آزربایجان به ترکی صحبت میکنند اما ساکنان کرد نواحی جنوبی و شرقی به زبان کردی و اقلیت های ارمنی و آشوری ساکن در مغرب دریاچه ارومیه به زبانهای ارمنی و آشوری صحبت میکنند . یک مورد درسی با معرفی گنبد سلطانیه زنجان . درسی با معرفی گیلان و مازندران که در بخشی از آن آمده است : زبان مردم گیلان گیلکی است و شمار مهاجران ترکی زبان نیز دراین استان نظرگیر است. بقیه دروس مختص حافظ و سعدی و فردوسی و عبید زاکانی و...غیره میباشد.
جمع : 3 مورد
2- کتاب درسی ریاضی – 199 صفحه
یک مــورد دمــای ارومیه ( صورت مسئله ) یک مــورد ارتفاع آستارا – یک مــورد زنــجان ( صورت مسئله درباره تعداد گوسفندان موجود درزنجان ؟!! . دربقیه دروس کارخانجات اراک – جمعیت برازجان – شرح حال ریاضی دانبوزجانی خراسانی ... وغیره
!جمع : 3 مورد
3- کتاب درسی علوم تجربی – 161صفحه
یک مورد تصویری ازحسین رضازاده بدون ذکر نام و درخصوص تعریف جرم و وزن. یک مورد اندازه گیری مسیر ارومیه و تبریز در درس اندازه گیری مسافت. بقیه دروس در خصوص زلزله بم – ارگ بم – جاده کرج و چالوس – قطار مشهد و تهران – و...الی آخر
جمع : یک مورد
4- کتاب درسی حرفه و فن – 152 صفحه
جمع : صفر مورد
5 - کتاب آموزش هنر – 128 صفحه
یک مورد تصویر شاهنامه تیموری بدون ذکر نام و معرفی – یک مورد نمونه خط عماد تبریزی بدون ذکر نام . بقیه دروس تصاویربادگیرهای کاشان – منبت شیراز – کمال الملک کاشانی – خط غلامرضا اصفهانی – و توضیح اینکه وی شاگرد عماد بود اما چون بسیار هوشمند و هنرمند بود از سبک عماد پیشی گرفت و خود سبک جدیدی آورد و...الی آخر .
جمع : صفر مورد
6- کتاب درسی تاریخ 91- صفحه
دروس در مورد اقوام آریایی – مادها – هخامنشی ها – اشکانیان ( نقشه سیاسی عصر اشکانیان کشورارمنستان را نیز نشان میدهد درحالیکه حضرت مسیح دراین تاریخ هنوز ظهور ننموده بود !) تاریخ ساسانیان – ظهور اسلام و الی آخر .
جمع : صفر مورد
7- کتاب درسی تعلیمات اجتماعی – 85 صفحه
جمع : صفر مورد
8- کتاب درسی عربی – 106 صفحه
جمع : صفر مورد
9 - کتاب درسی زبان انگلیسی 66- صفحه
جمع : صفر مورد
10- کتاب درسی جغرافیا – 87 صفحه
یک مورد تصویر از مناطق آزربایجان بدون ذکر نام . تصویر میشو داغی با ذکر نام – تصویری از تبریز با ذکر نام – اتوبان قزوین – زنجان با ذکر نام – نقشه دریای خزر که در تمامی موارد بدنبال نام خزر، درداخل پارانتز نام مازندران نیز آورده شده است . و الی آخر
جمع : 4 مورد
11- کتاب درسی آموزش قران کریم - 62 صفحه
یک مورد شرح حال محمد حسین طباطبایی ( و نامبرده اهل تبریز و نواده مرحوم علامه طباطبایی است ) که در کتاب تنها به ذکر محل تولد او شهر قم اشاره شده است . بقیه دروس معرفی خطاط تهرانی – معرفی استاد عبدالباسط – خاطره سرلشگر شهید بابایی و ... الی آخر
جمع : صفر مورد
سال دوم راهنمایی
تعداد عناوین کتابهای درسی : 12 عنوان
1-کتاب درسی آموزش هنر- 80 صفحه
یک مورد تصویر قالی شاهسئون بدون ذکر نام - بقیه دروس آثار کاتوزیان – یاسمی – حیدریان – تصاویر ماسوله ، کعبه ، مسجد جامع اصفهان ، نقاشی از مسجد جامع اصفهان – شرح حال فرشچیان ( که در شهر هنرپروراصفهان بدنیا آمد و درمحیط سرشار از ذوق و هنر اصفهان رشد کرد و.. )– تصویر مدرس - .... و الی آخر.
جمع : صفر مورد
2- کتاب درسی تعلیمات اجتماعی – 88 صفحه
جمع : صفر مورد.
3- کتاب درسی تاریخ – 65 صفحه
یک مورد قیام بابک علیه خلیفه عباسی – یک مورد تشکیل حکومتهای ترک نژاد در ایران، چگونگی ورود ترکان به ایران : ( ترکان مردمی بودند که ابتدا در نواحی شرقی و دور دست آسیای مرکزی زندگی قبیله ای داشتند و وجه مشترک قبایل ترک، زبان ترکی و زندگی دامداری بود. دردوره ساسانیان این قبایل چند بار به ایران حمله ور شدند اما شکست خوردند. در دوره ی بعد از اسلام سپاهیان مسلمان در آسیای مرکزی و سرزمین های ترک نشین پیشروی کردند و درنتیجه تعداد زیادی از ترکان اسلام را شناختند و مسلمان شدند و به تدریج عده زیادی از ترکان به داخل ایران راه یافتند . ) – یک مورد در خصوص حکومت قاراقویونلو ،آق قویونلو ، در دو سطر !! یک مورد تصویر مسجد کبود تبریز، بقیه دروس خلافت حضرت علی – خلافت امام حسن – خلافت بنی امیه – خلافت بنی عباس – طاهریان – صفاریان – سامانیان – دیلمیان – آل زیار – آل بویه – غزنویان – سلجوقیان – اسماعیلیان–خوارزمشاهیان ...و الی آخر
جمع : 4 مورد
4- کتاب درسی فارسی – 194 صفحه
یک مورد شعر شهریار به نام شیر خدا – یک شعر از پروین اعتصامی .بقیه دروس شرح حال شهید رجایی – جواد تند گویان – سعدی – ماری کوری – اشعاری از سلمان هراتی– فردوسی – قابوس نامه – عبید زاکانی – دهخدا – شرحی از خوزستان – کردستان – همدان–کرمانشاه – بلوچستان - .... و الی آخر
جمع : 2 مورد
5-کتاب درسی فرهنگاسلامی و تعلیمات دینی – 108 صفحه
دروسی در مورد خط میرعماد الحسنی – شرحی از ابوجهل – بسیج – امامت و... الی آخر
جمع : صفر مورد
6- کتاب درسی ریاضی – 205 صفحه
یک مورد دمای هوای تبریز وارومیه و اردبیل و اهر ( صورت مسئله ) .بقیه دروس شرح حال اقلیدس – فردریش – لوباچفسکی – ریمان – خوارزمی و الی آخر .
جمع : 1 مورد
7- کتاب درسی علوم تجربی – 174 صفحه
جمع : صفر مورد
8- کتاب درسی آموزش قرآن کریم – 122 صفحه
دروسی در مورد قرآن به همراه شرح حالی از قاریان – حافظان و... شرح حال منصوری قمی و پرهیزگار و الی آخر
جمع : صفر مورد
9- کتاب درسی عربی – 128 صفحه
جمع : صفر مورد
10-کتاب درسی آموزش حرفه و فن – 184 صفحه
جمع : صفر مورد
11-کتاب درسی جغرافیا – 66 صفحه
یک مورد نقشه پراکندگی نژاد و زبان در آسیا ( صفحه 16 کتاب ) که قابل تامل است .
بقیه دروس کعبه – بیت المقدس – تاج محل – اروپا – آمریکا – استرالیا رود کنگ و... الی آخر
جمع : 1 مورد
12-کتاب درسی زبان انگلیسی – 98 صفحه
جمع : صفر مورد
سال سوم راهنمایی
تعداد عناوین کتابهای درسی : 12 عنوان
1-کتاب درسی هنر – 80 صفحه
یک مورد تصویر سوزن دوزی ممقان بدون ذکرنام و مشخصات – یک مورد تصویر گنبد سلطانیه بدون ذکر نام و مشخصات. بقیه دروس بطور کامل با نام و نشانی، همانند مسجد جامع اردستان و غیره
جمع : صفرمورد
2- کتاب درسی عربی – 155 صفحه
جمع : صفر مورد
3- کتاب درسی فارسی 172 - صفحه
یک مورد در درسی با عنوان همه جای ایران سرای من است –بقیه دروس در مورد خراسان – یزد – کویر – سمنان – یزد مجددا – فصل چهارم کلا اصفهان – روی جلد کتاب شیراز و الی آخر
جمع : 1 مورد
4- کتاب درسی ریاضی – 156 صفحه
دروسی در مورد بافنده یزدی –شرح حال ابوریحان بیرونی – تصویر از سی و سه پل اصفهان – و الی آخر
جمع : صفر مورد
5- کتاب درسی حرفه و فن – 178 صفحه
دروسی با محتوای معرفی صنایع دستی آلاشت – رامسر و الی آخر .
جمع : صفر مورد
6-کتاب درسی علوم تجربی – 152 صفحه
یک مورد تصویر حسین رضازاده بدون ذکر نام و مشخصات - بقیه دروس در خصوص جاده میناب – جاسک و الی آخر
جمع : صفر مورد
7- کتاب درسی تعلیمات اجتماعی – 71 صفحه
جمع : صفر مورد
8- آموزش قرآن – 148 صفحه
دروسی با معرفی حافظان قرآن از نیشابور – تهران – شعرای خراسان و الی آخر .
جمع : صفر مورد
9- کتاب فرهنگ اسلامی وتعلیمات دینی – 114 صفحه
جمع : صفر مورد
10-کتاب تاریخ – 96 صفحه
فصل اول صفویان ( تعریف کلی از اصفهان و تصاویر متعدد از این شهر ) افشار – کریم خان زند – قاجار که با این جمله شروع میشود : ( قاجارها یکی از طوایف ترک بودند که پس از حمله مغول به ایران به کشور ما وارد شدند و در گرگان ساکن شدند !!) مشروطه – پهلوی – انقلاب اسلامی – یک مورد تصویر ستارخان، باقرخان و خیابانی .
جمع : 1 مورد
11-کتاب درسی زبان انگلیسی – 85 صفحه
جمع : صفر مورد
12-کتاب جغرافیا – 112 صفحه
دروسی در مورد نهاوند – دماوند – لندن – مسکو – رود کرفارس – تهران – کعبه – ارگ بم – اصفهان – زاینده رود – کرمانشاه بعنوان مسیر نجف و کربلا و... الی آخر .
جمع : صفر مورد
نوشته شده توسط شامان |
لينک ثابت
|سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:زبان مادری , کتابهای درسیدر ایران , دوره تحصیلی راهنمایی , زهره رفایی , کودکان و زبان مادری ,عدم توجه به آذربایجان و ترکان در کتب درسی مدراس راهنایی , ستارخان و قهرمانان آذربایجان , شخصیت های ملی آذربایجان ,مشروطه و نقش آذربایجان در قیام مردم , جایگاه زبان مادریدر توسعه شخصیت و هویت انسان , تخریب و تخریب ترکها , تکذیب تاریخ ترک ها در ایران , جعل تاریخی گسترده در کتب درسی ایران , کمرنگ و بی اهمیت نماینادن خدمات ترکان به ایران , ستم ملی و فرهنگی و زبانی, بمباران اطلاعاتی کودکان , عدم توجه به جغرافیای زیبای آذربایجان , مراکز تفریحی و تاریخی آذرایجان , تخریب فرهنگ ترکان ایران , ,|
نظر بدهید